F

Pages

Friday 8 November 2013

BUKU YANG DICURI : POLITIK DUNIA SEJAK 1945


SEJARAH POLITIK DUNIA. 
Buku: Politik Dunia Sejak 1945
(Peter Calvocoressi)

Buku ni banyak sejarahnya (sejarah peribadi). Terus terang saya kata, buku ni adalah buku curik, atau dalam bahasa yang sopan- ambik tak pulang.

Pada zaman sekolah lagi saya dah minat dengan sejarah dan politik (tp bukan politaik Malaysia, ketika itu). Walaupun benda ni tak masuk pun dalam SPM/STPM, tapi saya berulang2 baca buku ni. 
Saya pertama kali terjumpa buku ini disebuah perpustakaan di trmpat kami pada umur saya 15 thun (Tingkatan 3). Tiap kali masuk library, mesti saya jenguk buku ni ada lagi ke tak dan baca sikit2.

Semasa saya nak habis SPM, saya ambil keputusan untuk rembat buku ni, sbb buku ni dulu susah nak cari dekat luar. Dan bila saya lihat rekod peminjam, Kosong. Seperti takda orang pun nak baca buku ni. Bosan kot. Ketika itu saya dah baca siap buat nota ringkas utk beberapa bab. Padahal bukan masuk exam pun.

Saya simpan selama setahun kemudian setelah saya sambung STPM, saya pulangkan semula ke library. Pada kali terakhir di library, saya sempat ‘cop’ buku ni dengan tandatangan lama saya, 2004. Awek lama mesti cam sign ni kan? Hahaha.

Masa berlalu. Kebetulan adik ipar saya (Mohd Akmal) juga masuk STPM beberapa tahun berikutnya dan terjumpa buku ini. Dia pun rembat semula dan tunjukkan pada saya. Di bawah tandatangan saya tu adalah tandatangan dia. Sejak dari haritu, buku ni ada dalam simpanan kami.

Buku ini mengajar saya pelbagai cerita dan fakta (serta auta) dalam permainan politik dunia. Hari demi hari, saya semakin faham apa yang berlaku. Ada yg betul ada yg salah dalam buku ni, secara realitynya. Almaklumlah, “History were written by the Victors”. Buku ini menjadi panduan dan rujukan pada awal proses pemahaman saya terhadap sejarah dan politik, selain beberapa buku lain. Sehingga ke hari ni saya masih menyelak buku ni dalam bab2 tertentu.

Kami akan pulangkan buku ini bila tiba masanya. Maafkan kami kerana mencuri. Daripada ianya dimakan anai-anai, lebih baik kami curi dan baca.

Artikel asal Fb: http://goo.gl/Gpd0V9

/ #barisannasional #politik #education #politic #world #books #memories #schooldays #1945 #history #buku #umno #pakatanrakyat #nazi #war #journal #stolen #followme #tagsforlikes #malay #xperiaz #random #monologmantra #azmannaim44 #laskarpetaka #kulai #kulaijaya #johor #malaysia


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...