F

Pages

Tuesday 26 November 2013

JELAJAH MINDA : HAVE YOU BEEN THROUGH WONDERFUL MIND


Awalulkalam, saya mohon jika entri kali ini agak mengarut.

Terkenang zaman tingkatan 1 dan 2 tatkala krisis identiti amat meruncing sekali ketika itu.

Maka saya, dalam setiap zaman dan keadaan ada lagu-lagunya untuk saya lebih dalam mengingati apa yang terjadi pada satu masa dulu.

Ada lagu-lagunya.

Pada waktu itu, saya selalu memikirkan tentang diri sendiri. Individualist. Dan Selfish. Rebel. Darah muda.

Namun saya ada sediakan ruang beberapa jam dalam satu hari dalam sebulan, tanpa ada orang lain tahu, saya akan cuba memahami tiap individu yang pernah saya kenal, jumpa, nampak atau pernah saya baca.

Saya cuba memahami apakah yang mereka fikir sehingga mereka itu adalah mereka. Apa yang mereka nampak?

Sehingga sekarang saya masih tidak memahami mengapa saya nampak apa yang saya nampak. Memahami apa yang saya sendiri faham.

Satu explorasi diri dalam diri saya buat pada waktu spesifik itu. Waktu lain adalah waktu untuk saya sahaja. Namun pada waktu spesifik itu, saya cuba memahami dan mengenal manusia dengan cuba mendalami akal mereka.

Ya. Nampak macam gila. Tapi itulah terapi saya. Anda takkan faham pada usia semuda saya sebegitu, apakah yang saya alami dan fahami.

Pada saya, ada diantara individu yang saya kenal mempunyai akal yang cantik dan aman.

Apa maksud saya? Ibarat akal yang tidak ada masalah yang dia tidak boleh hadapi dengan tenang. Dan betapa hebatnya akal mereka memikirkan sesuatu dengan senyum. Tahap akal mereka, amatlah cantik.

Apakah rahsia mereka. Sudah pasti saya tidak dapat tahu.

Maka saya secara zahirnya akan terbaring dan merenung ke siling, sambil mendengar beberapa lagu. Membebaskan akal saya (bukan roh) untuk menyelinap masuk ke dalam akal orang-orang yang tertentu untuk menikmati nikmat akal mereka.
Lagi rapat dan lagi banyak yang saya tahu tentang seseorang, lagi senang saya ke akalnya. Membayangi apa dalam akalnya.
Kerana akal yang kuat dan cantik kadangkala melahirkan perasaan yang indah. Ianya bukan sesuatu yang saya milik, maka saya curi dan menyelinap ke akal mereka.

Saya akan pilih beberapa orang, termasuk seorang yang lansung saya tak kenal. Dan amat asing pada saya. Saya akan cari beberapa maklumat pentingnya secara diam-diam. Ada list of vital info yang perlu saya tahu tentang mereka. Maaf saya tak perlu bagi tahu.

Seeloknya saya cuba jalan bersebelahan dengan dia, tanpa dia sedar.
Kemudian Tarik nafas, udara yang mungkin dia sedang hembus ketika bernafas... dan saya cuba ingat segalanya.
Nanti bila nak guna semula.. 

Saya baring tengok siling, on walkman, pejam mata tarik nafas secara perlahan tapi dalam..
Sambil mengingat semula apa yang saya tahu tentang seseorang itu.

Maka saya cuba jadi matanya, dalam bayangan saya itu.

Ramai orang tak faham betapa indahnya akal dan kehidupan mereka.

Namun selepas zaman sekolah, amat jarang saya buat benda ni.

Adakah ianya telepathy? Atau kuasa minda separuh sedar? Atau saya menghipnosis diri saya sendiri kemudian memanipulasi apa yang saya faham tentang seseorang itu?
Saya tak tahu.

Namun ada yang kata jika salah buat boleh gila. Entah.

Tiada ayat atau jampi mentera atau ritual pelik2 yang digunakan dalam hal ini. Begitu juga penggunaan dadah, alkohol atau bahan ubat atau makanan yang haram dan merbahayakan. Pun takda.

Orang teguk arak dan sedut benda ni semuanya Fakers. Serabai. Tak ori punya thrill.

Bab ekplorasi ni, Pernah dengar ayat orang putih:
'Walk in their shoe'
Pernah kan?

Cuma saya nak beritahu, lagu berikutlah antara dalam playlist saya bila buat benda tu.

Dengar dan fahami lagunya..

BUTTERFINGERS FACULTIES OF THE MIND



It's gonna be a fifty-fifty treatment
You'd be in and never outdoor
You'd be king long lost forgotten
It's gonna take a while I once remembered
There were lies I used to tell her
Hidden secrets make it rotten
On and on the days go on
And on and on for what I made wrong
Fall this time the times are useless
Have you been through wonderful minds?
Shout out loud the ants are coming
There's a thought that ever was
Once again and not forever
On and on the days go on
And on and on for what I made wrong
Fall this time the times are useless
Have you been through wonderful minds!
All the things you do you would do know
All the things you said you would say now
All the dreams come true in the meanlum
Have you been through wonderful minds?
Have you been through wonderful minds!
All the things you said you would say now
All the things you do you would do know
All the dreams come true in the meanlum
Have you been through wonderful
All the things you do you would do know
All the things you said you would say now
All the dreams come true in the meantime
Have you been through wonderful
All the things you said you would say now
All the things you like you would like
All the dreams come true in the meantime
Have you been through wonderful minds?
It's gonna be a fifty-fifty treatment
You'd be in and never outdoor
You'd be king long lost forgotten
On and on the days go on
And on and on for what I made wrong
Fall this time the times are useless
Have you been through wonderful minds?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...