F

Pages

Monday 29 July 2013

TEMBAK TEMBAK TEMBAK

TEMBAK TEMBAK TEMBAK

Aku semenjak dua ni dah jarang menulis atas sebab-sebab tertentu.

Tapi kalau korang perasan semenjak dua ni banyak sangat kes tembak mati. Dah jadi macam musim. Adakah Malaysia sekarang ni selamat lagi?

Mana datang senjata api ni? Malaysia ada ke kilang buat pistol? Adakah proses pemilikan lesen senjata api ni senang sangat?

Salah satu sebab ; Dari Luar masuk Ke Dalam. Maksudnya seludup. Macamana seludup?

Ini terjadi bila segelintir anggota keselamatan dan orang awam "bukak mulut telan dan tutup mata pejam"
Contoh kecik kita boleh kaitkan dgn barang2  seludup. Sekadar contoh. Maka andaikan ianya MEGI SELUDUP.

"Bos, saya bawak megi seludup je bos. Bukan dadah. Setel sini lah bos"

"Bro saya buat ni untuk cari makan je bro. Nak hidup bro"

Bila sekali dua diorg lepas, maka diorg pun kenal. Hingga atas dasar budi bicara anggota, mmg malas nak cek atau nak ambik tau apa yg orang ni seludup. Sbb dah 3-4 kali cek - MEGI SELUDUP. Jadi kalau terserempak, mindset mereka terus kata "orang ni buat megi beras seludup"

10 tahun sindiket berjalan, ketua sindiket dgn anggota dan orang awam pun dah kenal sangat.... Yakin kah anda bahawa mereka ini masih buat job MEGI SELUDUP?
Disebalik kotak megi tu... Mesti ada barang lain. Orang bodoh je takkan ambik peluang untuk expand biznes..

Bayangkan kalau 6 bulan sekali si penyeludup megi ni selit sepucuk pistol  . Kalau sindiket dah berjalan 10 tahun, brapa banyak dia dah bawak masuk pistol?

Mindset orang kita memang rigid dan spoonfed.. Dan biased dgn wang dan harta, nak senang cepat. Kita cuma percaya apa yang kita rasa apa yg kita nampak, dengar dan pegang.

Maka mana sifat prasangka kita? Prasangka untuk keselamatan. Kita kena berfikiran positif dan bersangka baik pada tiap benda? Tak elok berfikiran negatif dan buruk terhadap sesuatu? Kepala hotak kau. Pasal terlalu bersangka baik sangat lah kita kena serang kat Lahad Datu.

Bersangka baik ye...? kasi Pelempang Panglima baru tau. Brain & Mindset reCalibration. Nak??

" Bos kitorang dah sediakan duit untuk abang semua. Tak payah lah tahan kami. Kami bawak megi seludup saja. Kalau bongkar semua, susah la kami nak masukkan dan kemas semula. Setel sini jelah bang. "

Itu kita cerita satu sindiket. Kalau tiap sindiket ada buat benda yang sama macamana?

Siapa yang berani buat job ni? Faham-fahamlah, Malaysia dah mansuh EO dan ISA. Lepas ni mansuh apa pulak??? Orang-orang yang wanted mcm ni perlukan wang untuk hidup. Nak cari kerja yang proper susah (mungkin kerana rekod mereka) maka diorang akan buat apa yang orang lain tak sanggup buat. Seludup, Bunuh,  dan lain lain.. Upahnya lumayan. (dengar kata)

Itu kalau kita andaikan mereka hanya seludup pistol. Bayangkan kalau mereka seludup senjata berat...

Apa kita masih taknak belajar dari kes Lahad Datu? Tak terfikirkah mereka bila satu ketika Misuari mendakwa dia ada lagi stok senjata di Sabah. Bukankah ianya juga diseludup  sedikit demi sedikit? Masa ke semasa? Parts by parts?

Jangan terkejut kalau lepas ni penjenayah dan pembunuh akan guna AK47 atau sniper Barret 50cal. Ala senang je. Tiap bahagian senjata kecai sikit-sikit sumbat dalam bakul sayur pun boleh. Selit dalam daging lembu atau ayam. Dalam baja taik ayam pun cun. Heavy & big parts masuk ikut lori sampah atau lori bawak najis.. Atau lori bawak babi. Siapa nak cek????

Ini cuma hanya satu sudut sempit. Kalau nak bukak luas. Sampai  Sebenarnya banyak lagi. Malas nak dihuraikan secara detail. Orang yang duduk berpangkat tu buat kerja dan fikir la. Mana anggota tak perform, transfer! Nak ambik anggota, jangan ambik asal boleh aje! Kesianlah pada anggota yang betul2 komited untuk buat kerja dan orang awam yang tak bersalah yg jadi mangsa.

Apakah kita nak Sindiket dan Kongsi di Malaysia ni tahap macam kartel kat barat, ada tentera sendiri siap ada askar upahan dan kereta perisai sendiri, baru kita nak anggap mereka ni ancaman?

Ingat Malaysia takkan jadi macam mexico? Ye ke? Pernah tak sebelum ni kita terfikir bahawa satu hari nanti sekumpulan lanun militan akan serang negara kita? Fikir

Kerajaan pun jangan lembik sangat! Kita ada finest bunch of operators yang skillfull dan komited. Kasi sapu lah. Jangan jadi bacul sangat! Adakah kerajaan sekarang telah tunduk ayas sebab tekanan berbentuk politik? Cuba nak pujuk siapa? Ketatkan semula undang-undang yang berkaitan dengan penyeludupan, hasutan, risikan dan ancaman keselamatan! Takkan tunggu rakyat bertindak sendiri? The right to defend ourselves, zombie apocalypse style. Amacam? Boleh? Nak tunggu apa lagi?

Orang awam, jangan pentingkan diri sendiri. Tak ambik kisah! Konsep 'Bukan Kerja Aku'.. Esok lusa tetiba ada orang gila pegang pistol tembak rambang tetiba kat kau, baru tau! Kena diri sendiri, baru kau faham. Salurkan maklumat! Ambil Peduli! Hanruh lah sikit!

Anggota!! Sebagai lapisan pertama keselamatan dan pertahanan, kena komited! Jangan tunggu gaji je! Tau lah keje gomen! Inilah masalah generasi Y, apply gomen sebab nak rilek! Respek uniform, Junjung amanah, laksana Tugas! Jangan buat malu uniform dgn bersekongkol dgn orang pengkhianat macam tu. Kalau tak reti hormat diri sendiri, sila hormat uniform dan agency anda! Ingat sikit halal haram.

Lepas ni siapa pulak akan kena tembak? Kau?  Aku?

SELAGI TIADA PERUBAHAN DRASTIK DARI SEGI UNDANG-UNDANG DAN DOKTRIN, SELAGI ITULAH ANCAMAN TERHADAP MALAYSIA IBARAT API DALAM SEKAM.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...